فتح‌الله‌زاده: قلعه‌نويي 2 ميليارد مي‌ارزد
اخبار باشگاه فوتبال استقلال و حواشی فوتبال و ورزش
تاريخ : یک شنبه 7 خرداد 1391
نويسنده : داود اکبری و میثم اکبری



 

 


 

* خيلي از کارشناسان معتقدند افت استقلال از زماني شروع شد که اختلافات بين شما و رسولي‌نژاد علني شده بود. اين اختلافات براي چه ايجاد شد؟


 

من ضد کسي مصاحبه نمي‌کنم. يکسري واقعيت‌ها را مي‌گويم و اميدوارم مردم قضاوت کنند. باشگاه استقلال چارچوب دارد و همه بايد آن را رعايت کنند. من از شما سؤال مي‌پرسم رئيس هيئت مديره باشگاه‌هاي ذوب‌آهن، سپاهان و تراکتورسازي چه کساني هستند؟


 

* انصافاً نمي‌دانم.


 

من قسم مي‌خورم که اگر شما از 100 نفر اين سؤال را بپرسيد 90 نفر مي‌گويند نمي‌دانيم اما رئيس هيئت مديره استقلال را همه مي‌شناسند. اين خودش نشاندهنده اين است که يک جاي کار اشکال دارد. زماني ما جايگاه مديرعاملي داريم اما مي‌خواهيم رئيس هيئت مديره باشيم اينگونه که نمي‌شود. با کمال ميل دست رسولي‌نژاد را مي‌بوسم تا ايشان مديرعامل شود. من هم رئيس هيئت مديره مي‌شوم آن وقت ببينيد چه اتفاقي مي‌افتد. رئيس هيئت مديره بزرگ و پدر خانواده است. من اعتقاد دارم رفتارهاي رئيس هيئت مديره اين نيست. ايشان از جانب مديرعامل برخورد مي‌کند.


 

شما بگوئيد که هيئت مديره چرا بايد از سرمربي ليست بخواهد؟ من واقعا نمي‌فهمم. فردا من چگونه مي‌توانم از سرمربي کار بکشم. سرمربي به من مي‌گويد، من با تو کار ندارم. رئيس هيئت مديره از من ليست خواسته و من با او طرف مي‌شوم. پس اينجا ما مسئول روابط عمومي شديم نه مديرعامل. دوستان اساسنامه باشگاه را بخوانند. اين اساسنامه مي‌گويد مديرعامل باشگاه بالاترين مقام اجرايي است و تمام عزل و نصب‌ها با او است. نمي‌خواهم خيلي در اين زمينه حرف بزنم. صحبت‌هاي خيلي عجيب و غريبي دارم که اين حرف‌ها بماند براي زمان خود.


 

* اما گفته‌اند که شما 3 ميليارد پول گرفته‌ايد که معلوم نيست کجا رفته است.


 

اين حرف خيلي زشتي است که يک پدر فرزند خودش را دزد معرفي کند. من 20 سال است که در اين فوتبال هستم و اين مسائل برايم نخ‌نما شده است. به من مي‌گويند چرا چک شخصي داده‌اي؟ آن زمان که باشگاه پول نداشت و تنها آمده بودم چک شخصي خرج کردم نه حالا که هيئت مديره دارد. آقايان گفته‌اند من 3 ميليارد از سازمان ليگ گرفتم. از شما خواهش مي‌کنم با آقاي بهروان تماس بگيريد و سؤال کنيد که من چقدر پول گرفتم. کل پول دريافتي من از سازمان ليگ 661 ميليون تومان بوده است. حدود 458 ميليون تومان نيز سازمان ليگ بابت اجاره ورزشگاه آزادي پرداخت کرده است. روي هم اين موارد مي‌شود يک ميليارد، چگونه من 3 ميليارد گرفتم؟


 

* گفته مي‌شود که استقلال 15 ميليارد پول داشته، اين مبلغ کجا رفته است؟


 

همانطور که توضيح دادم نزديک يک ميليارد از سازمان ليگ گرفتم. قلعه‌نويي در يکي از برنامه‌ها گفت تراکتورسازي 9 ميليارد براي بازيکنان و کادر فني هزينه کرده است. البته اين توضيح را بدهم که برايم دردسر نشود. من نمي‌گويم آن 9 ميليارد زياد است بلکه براي تيمي مثل تراکتورسازي آن مبلغ چيزي نيست. تازه آنها نزديک به 6 بازيکن سرباز هم داشتند. خود امير قلعه نويي به تنهايي 2 ميليارد تومان مي‌ارزد. شما به من بگوييد وقتي تراکتورسازي 11 ميليارد تومان خرج کرده همه فکر مي‌کنند استقلال کهکشاني 17،18 ميليارد هزينه داشته است اما من اين آمار را آورده‌ام و پاي حرفم هم هستم. اگر يک ريال بيشتر بود هيئت مديره به من پرداخت نکند. هزينه کادر فني و بازيکنان استقلال 10 ميليارد و 500 ميليون تومان شده است. حتما کسي اين رقم را باور نمي‌کند. آيا اين مبلغ زياد بود؟ آيا اين پاداش من است که اين گونه توهين مي‌کنند؟


 

* شما استعفا مي‌دهيد؟


 

استعفا نمي‌دهم، من را بردارند. من با تمام اعضاي هيئت مديره ارتباط خوبي دارم و از تک تک آنها تشکر مي‌کنم اما استعفا نمي‌دهم و آنها حق دارند هر تصميمي بگيرند.


 

* پس چرا وسايل‌تان را جمع کرده‌ايد و از باشگاه برديد؟


 

من وسايلم را جمع نکردم. مدارکم را هميشه شب‌ها به خانه مي‌برم و تا دير هنگام آنها را مطالعه مي‌کنم تا به امور برسم. آقاي رسولي نژاد گفته‌اند من نزد بازيکنان رفتم و گفته‌ام 400 ميليون پول به شما مي‌دهم. حالا بايد بگويم کل بدهي من به بازيکنان امسال يک ميليارد و 200 ميليارد تومان است که رسولي نژاد در حضور بازيکنان اعلام کرد پس فردا يک ميليارد و 100 ميليون به فتح الله زاده مي‌دهم تا پول شما را تسويه کند. 2 ميليارد و 700 ميليون تومان از زمان مديريت گذشته بدهکار هستيم. اين را نمي‌گويم که آقاي واعظ ناراحت شود، من هم امسال بدهي دارم. ضمنا ما 15 ميليارد درآمد نداشتيم. واقعا اگر محبت و سعه صدر وزير ورزش نبود من نمي‌توانستم ادامه بدهم.


 

 


 

 


 



 


 

 


 

* وزير از شما نخواست استعفا بدهيد؟


 

آقاي عباسي چنين چيزي از من نخواست و و اتفاقا خيلي به ما لطف کرد. اگر ايشان 7 ميليارد به ما نمي‌داد نمي‌توانستيم ادامه بدهيم.


 

* نگاه عباسي به عنوان وزير ورزش نسبت به حضور شما در باشگاه استقلال چگونه است؟


 

من نبايد ايشان را تحت فشار بگذارم. اختيارات ايشان به گونه‌اي است که مي‌تواند مديرعامل باشگاه را تغيير بدهد. مطمئن باشيد اگر وزير ورزش من را عوض کرد باز هم از او تشکر مي‌کنم اما احساس مي‌کنم اگر ديد آقاي عباسي اين گونه بود که من بايد بروم، پس بايد مي‌رفتم.


 

* شما امروز در جلسه هيئت مديره شرکت مي‌کنيد؟


 

چون مي‌خواهم به همراه وزير ورزش به ترکيه بروم اجبارا نمي‌توانم در جلسه شرکت کنم اما اگر جلسه به روز ديگري موکول شود حتما در آن شرکت خواهم کرد.


 

* سفر به همراه وزير به اين دليل نيست که شما در جلسه شرکت نکنيد؟


 

اين دستور وزير است. مگر من مي‌توانم اين کار را انجام بدهم ضمن آنکه چند نفر ديگر از دوستانم همراه ما هستند.


 

* هيئت مديره در غياب شما برکنارتان مي‌کند يا نه؟


 

مي‌توانند اين کار را انجام دهند. هيئت مديره مي‌تواند اما يک فرد نمي‌تواند.


 

* شايد رئيس هيئت مديره بقيه را مجاب کند که شما برکنار شويد؟


 

اشکالي ندارد، دستش درد نکند و ما دست او را مي‌بوسيم. من ترسي از برکناري و اين مسائل ندارم. من ذخيره استقلال هستم روي نيمکت نشسته‌ام و هر زمان که لازم باشد به زمين مي‌آيم.


 

* اگر در استقلال باشيد مي‌توانيد اين تيم را به مقام‌هاي بالاتر ببريد؟


 

من تيم را به مقام‌هاي بالاتر برده‌ام. اين مسائل بستگي به شرايط دارد. گفتم از 15 ميليارد بدهي هفت و نيم ميليارد آن را خودم تامين مي‌کنم البته منظور از خودم، من و اعضاي هيئت مديره هستيم. من آدم‌هايي مي‌آورم که از آنها پول مي‌گيرم. با اين بودجه باز هم قول يک قهرماني و رده‌هاي بالاتر را مي‌دهم.


 

قهرماني در ليگ قهرمانان آسيا بالاي 20 ميليارد سرمايه مي‌خواهد. 7 ميليارد و 100 ميليون آقاي عباسي به ما پول تزريق کردند. 47 ميليون از اسپانسر روي پيراهن، 196 ميليون از تبليغ پشت پيراهن، 185 ميليون از انتقال محبوب مجاز، 70 ميليون از کمپ ناصر حجازي به دست آورديم، 100 ميليون از مرغوبکار درآمد زايي کرديم و 661 ميليون از سازمان ليگ، مقداري هم کمک از دوستان به صورت بلاعوض گرفتم. مجموع درآمدهاي ما 11 ميليارد و 900 ميليون تومان بوده پس از اين 15 ميليارد که مي‌گويند از کجا آمده است؟ 


 

شما من را نمي‌خواهيد بگوييد تو را نمي‌خواهيم، چرا به من تهمت مي‌زنيد امسال باشگاه استقلال موفق به کسب ايزو 9001 شده در حالي باشگاه سپاهان از لحاظ امکانات با ما قابل قياس نيست اما آنها هم اين ايزو را دارند.


 

 


 

* مجموعا استقلال چقدر بدهي دارد؟


 

 


 

در کل بدهي‌هاي باشگاه استقلال 11ميليارد و 800 ميليون تومان است که 3ميليارد به امسال و دوره من مربوط مي شود.


 

 


 

* شما گفته بوديد اگر در استقلال بمانيد با قلعه‌نويي کار نمي‌کنيد؟


 

 تعجب مي‌کنم چنين حرفي زده شده است. من هيچ وقت نمي‌گويم با فلان مربي کار نمي‌کنم.


 

 


 

* شما دوست داريد با چه کسي کار کنيد؟


 

 بستگي به شرايط دارد بايد برنامه‌هاي يک مربي را ببينم.


 

 


 

* از بين قلعه‌نويي و مظلومي کدام را انتخاب مي‌کنيد؟


 

 باز هم مي‌گويم بستگي به شرايط دارد. هرکدام که قول قهرماني بدهد و شرايط ما را بسنجند. من با بودجه کار مي‌کنم. با قلعه‌نويي، مظلومي، مرحوم حجازي، پورحيدري، قهرمان شدم. مربي خوب براي مديرعامل يک حسن است اما به چه قيمتي؟


 

 


 

* شما با دو بازيکن قرارداد بستيد؟


 

 اين کار را انجام دادم چون با وجود اينکه مي‌گويم در حال رفتنم اما کارم را تا لحظه آخر انجام مي‌دهم. حق اين بازيکنان است که اسمشان را نياورم اما مي‌توانم بگويم يکي از آنها سرزن است و ديگري هافبک. چون به آنها قول دادم اسم آنها را اعلام نمي‌کنم.


 

 


 

* نظرتان در خصوص صحبت‌هاي رسولي نژاد مبني بر اينکه استقلال نياز به موزه دارد چيست؟


 

 موزه را در همين کمپي که ساخته‌ايم درست کرده‌ام ولي در 30سال گذشته کسي به اين موضوع فکر نکرده بود. آرشيو جام‌هاي استقلال را جمع کرده‌ام و فقط جام قهرماني آسيا که مربوط به قبل از انقلاب است را در اختيار ندارم. اميدوارم هرکس مي‌داند اين جام کجاست به ما اطلاع دهد. خيلي زحمت کشيدم تا اين جام‌ها را از اين طرف و آن طرف بدست آورم.


 

 


 

* حرف ناگفته‌اي داريد که بگوييد.


 

 مسائل شخصي و سليقه‌اي را وقتي زورمند هستيم اعمال نکنيم. حضرت علي (ع) مي‌فرمايند وقتي قدرتمند شدي مغرور نشو و وقتي همه چيز را از دست دادي صبور باش.


 

 


 

* اگر جاي رسولي نژاد بوديد فتح الله زاده را حفظ مي‌کرديد؟


 

 اگر جاي رسولي نژاد بودم فتح الله زاده را روي چشمم مي‌گذاشتم. در مقايسه با ساير تيم‌ها و و پول‌هايي که ديگر تيم‌ها خرج کردند فتح الله زاده را روي چشمم مي‌گذاشتم.


 

 


 

* اگر از استقلال برويد اين تيم متضرر مي‌شود؟


 

 قرارداد 15 بازيکن با استقلال تمام شده است. 12ميليارد نيز بدهي وجود دارد و مديرعامل بعدي کار بسيار مشکلي دارد. جمع کردن اين تيم خيلي سخت است حتي براي من. گفتم من ذخيره طلايي استقلال هستم، روي نيمکت مي‌نشينم و وقتي عقب مي‌افتيم به زمين مي‌آيم و دو گل مي‌زنم.


 

 


 

* يعني بايد فاتحه استقلال را براي فصل بعد بخوانيم؟


 

 نه، هوادار ما را ناراحت نکنيد. ما روي سکوها هم که باشيم براي استقلال بازيکن جمع مي‌کنيم.


 

 


 

* چند بازيکن به صورت قطعي از تيم شما رفته‌اند؟


 

 هيچ‌کس جدا نشده و همه منتظر هستند تکليف روشن شود.


 

 


 

* فرهاد مجيدي برمي‌گردد؟


 

 اگر مجيدي پيشنهاد خوبي نداشته باشد به ايران برمي‌گردد و براي ما بازي مي‌کند. او يک سال با ما قرارداد دارد. فرهاد مجيدي براي استقلال اسطوره است و من هيچ بازيکني را مثل او نديده‌ام. مي‌دانيد که 8 ميليارد از طريق فرهاد مجيدي درآمدزايي کرده‌ام بعد به من مي‌گويند چرا اجازه دادي مجيدي برود. اگر باز هم باشم به او اجازه مي‌دهم چون خيلي بامرام است.


 

 


 

* به نظر خودتان امروز از استقلال مي‌رويد يا مي‌مانيد؟


 

 يک گروه تصميم مي‌گيرد چه اتفاقي مي‌افتد. مي‌توانم يک گله کنم؟ اين خيلي بد است که در مورد من که در 6 سال اخير 4 جام حذفي بدست آ‌ورده اينگونه برخورد شود که حالا به من بگويند خواهش مي‌کنم بمانيد. اتفاقا من خواهش مي‌کنم که بروم؛ رأي ندهيد که من بروم. صادقانه اين حرف را مي‌‌زنم چون قدرشناس نيستند.


 

 


 

* يعني اگر شما را نگه دارند با تمام وجود کار مي‌کنيد؟


 

 بايد از من دلجويي کنند چون دل من را شکستند. آنقدر صادق بودم که در دومين جلسه رسولي‌نژاد را کنار کشيدم و گفتم من سال آينده نيستم به اين دليل که شما فرصت داشته باشيد مربي انتخاب کنيد و بازيکن خوب بگيريد. ديگر چه مانده‌ است که به من بگويند؟ اين حرف‌ها خيلي بد است.


علي ‌فتح‌الله‌زاده شب گذشته در برنامه ورزش از نگاه 2 حاضر شد و به سؤالات مجري اين برنامه پاسخ داد. متن صحبت‌هاي مديرعامل باشگاه استقلال را در زير مي‌خوانيد.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






موضوعات مرتبط: باشگاه استقلالعلی فتح الله زادهقلعه نویی
برچسب‌ها: فتح الله زادهاستقلالقلعه نویی



آخرين مطالب